Rapporten en zaakverslagen
Schuldhulp & onderwijsklacht
23-04-2015
Een vrouw komt op het spreekuur van de ombudsman. Zij heeft hulp nodig bij het regelen van haar schulden. Er is contact geweest met het Sociaal Wijkteam, doch bij het laatste contact is zij heel boos geworden en heeft geroepen: “laat maar zitten.” Zij heeft problemen met de groepsbijeenkomsten. Zij wil haar privacy gewaarborgd hebben en wil niet dat anderen in haar omgeving van haar problemen weten.
De ombudsman biedt aan het Sociaal Wijkteam te vragen een afspraak met haar te maken om dit te bespreken en te bezien of de hulp weer gestart kan worden. Het Wijkteam laat weten op korte termijn hierover contact met haar te zullen opnemen.
Daarnaast heeft zij vanaf groep twee problemen met de leerkracht en het advies van de voormalige basisschool van haar zoon. Haar zoon zit nu in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs, maar daar is gezegd dat men het advies van de basisschool niet begrijpt.
De ombudsman adviseert haar in eerste instantie abusievelijk dit voor te leggen aan de Onderwijs Consumenten Organisatie. Deze blijkt echter alleen voor vragen/ problemen met scholen in Amsterdam te werken. De ombudsman biedt zijn excuses aan voor de onjuiste verwijzing en adviseert haar het Sociaal Wijkteam te vragen of en wat zij nog met deze klacht kan doen.