Rapporten en zaakverslagen
Stadsdeel Noord slordig in trottoir aanleggen en communicatie daarover
30-04-2015
Een man beklaagt zich bij de ombudsman en zegt tweemaal een klacht te hebben ingediend, maar behalve een ontvangstbevestiging geen reactie te hebben ontvangen. Zijn klachten zijn van 27 januari en 29 januari 2015. Inhoudelijk gaat het over graafwerkzaamheden in het trottoir zonder dat er vooraf contact met de bewoners heeft plaatsgevonden en het slordige herstel van het trottoir daarna.
Omdat de man geen kopie van zijn klacht noch van de ontvangstbevestiging meestuurt, vraagt de ombudsman hem om kopieën na te sturen zodat hij de klacht van de man goed kan beoordelen. Ook legt de ombudsman hem uit dat het stadsdeel voor het behandelen van de klachten in beginsel zes weken de tijd krijgt, maar als er een gevaarlijke situatie is dat dit natuurlijk geen zes weken mag duren.
Na ontvangst van de kopieën vraagt de ombudsman aan het stadsdeel of zij de klachten van de man in behandeling hebben genomen en het trottoir naar aanleiding van zijn klacht hebben beoordeeld op mogelijk gevaar.
Kort daarna ontvangt de ombudsman kopieën van een e-mailwisseling tussen de man en het stadsdeel waaruit blijkt dat ze de man hebben laten weten bezig te zijn met zijn klachten. Zowel over de onaangekondigde graafwerkzaamheden als over het mogelijk gevaarlijke trottoir is hem toegezegd dat hij wordt geïnformeerd. De ombudsman heeft de man gevraagd voortaan alle informatie te verstrekken omdat dit de klachtbehandeling alleen maar ten goede kan komen en onnodig werk voor iedereen bespaart.
Nu beide kwesties voldoende onder de aandacht zijn van het stadsdeel en de man rechtstreeks met de klachtencoördinator hierover contact kan opnemen, is er voor de ombudsman op dit moment geen rol weggelegd.