Rapporten en zaakverslagen
Dubbele belasting incasso Almere
30-04-2015
De partner van een man uit Almere wendt zich tot de ombudsman. De man is door ziekte uitgeschreven uit de Gemeentelijke Basisadministratie en verblijft in een verpleeghuis. De gemeentelijke belastingen worden zoals gebruikelijk automatisch van zijn rekening geïncasseerd.
In november 2014 ontvangt de partner eveneens een aanslag op haar naam; ze voldoet de aanslag uit angst voor de aangekondigde incassokosten.
Aangezien de incasso van de rekening van de man niet is gestopt, is er nu € 204 teveel betaald. Dit bedrag zou spoedig teruggestort worden. Omdat de terugstorting uitblijft, neemt mevrouw telefonisch contact op met Almere. Dan verneemt de vrouw dat het bedrag pas na 56 werkdagen zal worden terugbetaald. Hierover dient zij een klacht in bij de ombudsman, die de klacht doorzendt naar Almere. Almere stuurt de ombudsman een afschrift van de klachtafhandelingsbrief. Daarin stelt Almere dat het klopt dat de gemeente pas na 56 dagen terugbetaalt, omdat de rekeninghouder bij automatische incasso nog binnen die termijn het betaalde bedrag kan laten terugboeken door de bank. De gemeente biedt excuses aan voor het niet verstrekken van informatie over de procedure na uitschrijving van de man en voor het niet correct verstrekken van informatie over de terugbetalingstermijn. Almere zal tevens aandacht besteden aan de tekst in de brieven, zodat in de toekomst situaties als deze voorkomen kunnen worden.