Rapporten en zaakverslagen
Onbekende man schrijft zich in in op het adres van vrouw
07-05-2015
Een vrouw woont sinds zeven jaar als enige bewoner in een woning op de Zonnebloemstraat in Amsterdam. In september 2014 ontvangt ze van Stadsdeel Zuid een bevestiging van de inschrijving van een onbekend persoon op haar adres. In 2012 en 2013 hebben Stadsdeel Zuidoost en Stadsdeel Centrum eerder abusievelijk iemand op haar adres ingeschreven. Toen ging het om personen die zich op de Zonnebloemlaan[1] in Diemen wilden inschrijven. Naar aanleiding van de bevestiging neemt de vrouw nog dezelfde dag contact op met het stadsdeel. Van een medewerker verneemt ze dat er een fout is gemaakt bij het invullen van de postcode. Degene die zich op haar adres heeft ingeschreven zou onduidelijk hebben gepraat. De onbekende zou zich wederom op dezelfde straatnaam en huisnummer hebben willen inschrijven, maar dan in Duivendrecht. Enkele dagen later ontvangt de vrouw een brief van Basisinformatie met de aankondiging dat de dienst naar aanleiding van een melding een onderzoek is gestart naar haar woonadres. Basisinformatie vraagt de vrouw om een aantal stukken waarmee ze kan bewijzen dat ze op het adres woonachtig is. Ze stuurt de gevraagde bewijzen naar de afdeling Handhaving. Wanneer de vrouw in het buitenland vakantie houdt, wordt ze gebeld door een medewerker van Basisinformatie die haar vraagt langs het stadsdeel te komen. De medewerker stelt dat niet de vrouw, maar iemand anders de hoofdbewoner is van haar adres. De vrouw legt opnieuw uit dat er sprake is van een misverstand. Ze geeft aan dat ze in het buitenland verblijft en niet wil opdraaien voor de kosten van het telefoongesprek. De medewerker concludeert hierop dat er inderdaad een fout is gemaakt met de afhandeling van het verzoek om een adresonderzoek. Wanneer de vrouw terug is in Nederland belt ze nog een keer geagiteerd met de gemeente. Omdat haar tijdens dit gesprek nog steeds niet duidelijk wordt of het onderzoek naar haar verblijfplaats gestopt is en of de man inmiddels is uitgeschreven van haar adres, wendt ze zich gelijktijdig met een klacht tot de RVE Basisinformatie en de ombudsman. De ombudsman vraagt de dienst om een kopie van de klachtafhandeling ter beoordeling. Hieruit blijkt dat het stadsdeel naar aanleiding van de bevestiging van de verhuizing en het telefoongesprek met de vrouw de afdeling Correctie van de RVE Basisinformatie heeft verzocht het adresonderzoek te staken en de inschrijving van de man met terugwerkende kracht ongedaan te maken. Dit laatste is ook gebeurd. De medewerker vergat echter het onderzoek te beëindigen. Naar aanleiding van het telefonisch contact met de vrouw ten tijde van haar vakantie, heeft de afdeling het adresonderzoek alsnog beëindigd. Tijdens het laatste telefonisch contact bij terugkomst in Nederland, had een medewerker van de afdeling Handhaving de vrouw excuses willen aanbieden. Doordat de emoties bij de vrouw hoog opliepen, kreeg hij hiervoor echter niet de kans. De afdeling maakt alsnog excuses in de klachtafhandeling. Omdat de vrouw twee keer eerder is geconfronteerd met een onjuiste inschrijving op haar adres, neemt Basisinformatie een extra beveiliging op bij het adres van de vrouw. De vrouw ontvangt tot slot een kleine attentie van de dienst. Desgevraagd erkent ook Stadsdeel Zuid dat er fouten zijn gemaakt bij de verwerking van de adresaangifte. Zo heeft degene die zich inschreef wel een huurcontract overgelegd, maar heeft de betreffende baliemedewerker de woonplaats uit het huurcontract niet correct overgenomen. Tevens heeft de medewerker bij de verwerking nagelaten om te controleren of er nog iemand op het adres ingeschreven stond. Volgens de geldende werkwijze moet iemand die zich op het adres van iemand anders inschrijft een toestemming van de hoofdbewoner kunnen tonen. De baliemedewerker kan zien of er al iemand op dit adres staat ingeschreven. Zonder toestemmingsverklaring kan iemand zich volgens de voorschriften niet op het adres van een ander inschrijven. De ombudsman heeft deze kwestie naar aanleiding van deze klacht, opnieuw ter sprake gebracht tijdens zijn overlegd met de directeur Basisinformatie en de directeur Dienstverlening. De laatste wordt vanaf 2015 eindverantwoordelijke over de stadsloketten die in de loop van volgend jaar in de plaats komen van de balies burgerzaken. Beide directeuren hebben aangegeven de kwestie serieus te nemen en hier verder mee aan de slag te gaan door bijvoorbeeld het stroomlijnen van de procedures van adresaangiften.