Rapporten en zaakverslagen
Vermoeden van identiteitsfraude door klantmanager
28-05-2015
: Een man vermoedt dat er vanuit zijn omgeving geprobeerd te frauderen met zijn identiteitsgegevens. Zo zou zijn klantmanager bij Werk en Inkomen zijn sofinummer en cv gebruiken om fraude mee te plegen. Hij vindt werk (participatieplek) in een winkel, maar vermoedt dat zijn klantmanager probeert om haar zoon op deze plek te krijgen. Hij kan volgens eigen zeggen wel op participatieplekken solliciteren, maar mag de werkgever niet zelf benaderen. Dit doet de klantmanager vervolgens. Volgens de man zorgt zij er keer op keer voor dat de plekken aan hem voorbij gaan. De man vertelt dat zijn klantmanager contacten heeft met zijn buurvrouw. Deze buurvrouw vertelt de man dat ze over al zijn persoonlijke gegevens beschikt en dreigt meermaals voor hem zijn huur op te zeggen. De man vermoedt dat ze ongevraagd in zijn woning is geweest. Ze verbiedt hem in de winkel aan het werk te gaan. Ook zijn computer thuis zou zijn gehackt. De politie zou hem niet serieus nemen. Ook zijn onderbuurman zou producten en diensten op naam van de man aanvragen. De man dient in maart 2015 een klacht bij Werk en Inkomen in over zijn klantmanager. Hij vermoedt dat medewerkers van 14020 ook in het complot zitten. Er vindt een gesprek plaats met de afdelingsmanager. De man krijgt hierop een nieuwe klantmanager aangewezen. Daarnaast moet hij opnieuw worden gekeurd. De man kan zich niet vinden in het feit dat hij opnieuw moet worden gekeurd. Door de stress over de mogelijke identiteitsfraude is hij nu op non-actief gezet in de winkel. De man vermoedt dat familieleden van zijn oude klantmanager zijn plek hebben overgenomen. Hij wendt zich op 12 mei 2015 voor advies inzake het voorkomen van identiteitsfraude tot de ombudsman. Omdat de man vermoedt dat de fraude niet alleen bij Werk en Inkomen, maar in zijn directe leefomgeving speelt, verwijst de Gemeentelijke Ombudsman hem voor steun en advies naar de Fraudehelpdesk. Omdat de man de vermoedens jegens zijn klantmanager niet concretiseert en bovendien een nieuwe klantmanager toegewezen heeft gekregen, ziet de ombudsman geen aanleiding om op dit punt onderzoek te doen. Het dossier wordt gesloten.