Rapporten en zaakverslagen
Onzorgvuldige afspraken MaDi
26-06-2015
Een vrouw komt bij de ombudsman omdat ze vindt dat ze erg lang moet wachten tijdens het spreekuur van de sociaal raadslieden van Diemen. Daarbij vindt ze dat ze niet goed geholpen wordt door MaDi, de stichting die de gemeente Diemen heeft ingeschakeld om burgers te helpen bij het oplossen van problemen rondom hun sociale, maatschappelijke, persoonlijke of financiële situatie. Zij krijgt hulp van de formulierenbrigade van MaDi bij het invullen van de kwijtscheldingformulieren van Waternet. Het probleem is dat zij afspraken van hen kreeg na de datum van het toesturen van de formulieren.
De ombudsman doet navraag bij de gemeente Diemen. De gemeente laat weten dat zij het met mevrouw eens zijn dat de wachttijden voor het spreekuur van de sociaal raadslieden erg lang zijn. Daarom is ondermeer de formulierenbrigade van MaDi ingezet. Ze hebben haar eerder hierover geïnformeerd per brief.
De gemeente laat verder weten dat mevrouw een afspraak had bij de sociaal raadsman. Samen hebben zij twee formulieren ingevuld. Maar omdat mevrouw niet alle stukken had meegenomen naar de afspraak, heeft de sociaal raadsman contact met de betreffende instanties opgenomen om een en ander op te vragen. Mevrouw zou na ontvangst van de opgevraagde specificatie zelf het formulier dan opsturen. Blijkbaar heeft mevrouw daarna zelf nog een afspraak gemaakt met de formulierenbrigade en is er inderdaad, vanwege drukte een afspraak gepland na de termijn van het opsturen van de gegevens. Nadat de ombudsman contact heeft gehad met de gemeente, heeft mevrouw alsnog een afspraak gehad voor het aflopen van de termijn. Inmiddels had mevrouw al zelf het formulier ingevuld en opgestuurd. De ombudsman ziet verder geen rol meer weggelegd en sluit het dossier.