Rapporten en zaakverslagen
Behandeling van een klacht na ontslag van een medewerker
27-08-2015
Een eigenaresse van een detacheringsbureau dat uitzendkrachten levert voor de lokale overheid wendt zich tot de ombudsman. Ze levert met enige regelmaat uitzendkrachten voor de gemeente Amsterdam. Een van deze medewerkers werkt op deze manier al geruime tijd tot volle tevredenheid van zijn werkgever, bij de gemeente. Totdat de man een aantal maanden geleden tot zijn verbazing op staande voet wordt ontslagen door de gemeente. De man zou zich te vaak hebben ziek gemeld. Volgens de eigenaar van het detacheringsbureau zou het gaan om vier dagen. Volgens de vrouw was er juridisch gezien sprake van een gezagsverhouding. Het verbaast haar dan ook dat werknemer geen redelijke ontslagtermijn krijgt, noch een ontslagvergoeding ontvangt. Ze is van mening dat het redelijk was geweest als de gemeente hem op een andere plek had geplaatst. Collega’s omschrijven de man als een hardwerkende en kundige werknemer. Zij die vragen stellen over zijn plotselinge vertrek, worden te verstaan gegeven niet te twijfelen aan de beslissing van de leidinggevende. De vrouw tracht ondertussen herhaaldelijk per mail en telefonisch in contact te treden met de gemeente teneinde helderheid te krijgen over het plotselinge ontslag van de werknemer. Ze krijgt echter geen reactie. De eigenaar van het detacheringsbureau vermoedt dat de werkelijke reden van het ontslag gelegen is in het feit dat de medewerker geen blad voor de mond nam ten aanzien van organisatorische veranderingen die gaande waren. Op 12 juni 2015 beklaagt de vrouw zich schriftelijk over de kwestie bij de gemeente. Ze stuurt verschillende betrokkenen binnen de betreffende organisatie een kopie van de klacht. Omdat ze geen reactie ontvangt, wendt ze zich op 9 juli 2015 tot de ombudsman. Omdat de gemeente wettelijk gezien zes weken de tijd heeft om op de klacht te reageren, vraagt de ombudsman de vrouw nog even te wachten. Na een week volgt de reactie op de klacht alsnog. Hoewel de vrouw zich niet kan vinden in deze reactie, kan de ombudsman geen oordeel vellen over arbeidsconflicten. De zaak wordt alsnog gesloten.