Rapporten en zaakverslagen
Aanpak hulpvraag Jeugdzorg
03-09-2015
Een moeder van kinderen in de puberleeftijd is niet tevreden met de gezinsmanager van Jeugdbescherming Regio Amsterdam. Zo zou ze niet bij een overleg met meerdere partijen mogen zijn. Ze wil graag een andere gezinsmanager. De vrouw heeft ook contact opgenomen met het Advies en Klachenbureau Jeugdzorg. Omdat ze zich zorgen maakt aan de hulp voor haar gezin, neemt ze ook contact op met de ombudsman in november 2014. De ombudsman polst bij het AKJ of het klopt dat het AKJ de moeder bij staat en dat is het geval. De ervaring van het AKJ is dat JBRA een verzoek om een andere manager altijd overweegt. De ombudsman legt de vrouw uit dat ze de ombudsman kan benaderen indien ze niet tevreden is met de uitkomst van de klachtbehandeling door JBRA. Na de interne klachtbehandeling bestaande uit gesprekken met het management, biedt JBRA een andere klachtbehandeling aan, maar de moeder is niet tevreden met de hulpverlening door JBRA en andere aanbieders, omdat ze onder meer vindt dat de hulpverlening aan haar gezin niet op gang komt. Ze gaat een klacht indienen bij de klachtencommissie van JBRA. Indien ze niet tevreden is, kan ze de ombudsman weer benaderen. Voor nu sluit hij het dossier.