Rapporten en zaakverslagen
Verzoek om correctie jaaropgave
03-09-2015
Een Amsterdamse bijstandsgerechtigde is het niet eens met de jaaropgave 2013 die zij van de gemeente ontvangt. De gemeente blijft erbij dat de jaaropgave een correcte weergave van de boekhoudkundige status van de uitkering is. Er is in 2013 een nabetaling uit 2012 geweest en er was sprake van een inkomstenkorting vanwege inkomsten uit werk en van een verhaalsbijdrage. Ook is er sprake van een verrekening tussen UWV en de gemeente.
Door tussenkomst van de Gemeentelijke Ombudsman vindt er een gesprek plaats tussen de gemeente en de vrouw. Na afloop begrijpt de vrouw hoe de jaaropgave tot stand is gekomen. Wel heeft zij nog enkele inhoudelijke vragen, onder meer over een aantal berekeningen. De gemeente zegt toe de vragen te beantwoorden. Dat gebeurt, en dat leidt tot enkele nieuwe vragen van de vrouw. Na enig heen en weer mailen zijn alle vragen beantwoord. De gemeente meent dat alles correct is uitgevoerd. Als uit een belastingaanslag onverhoopt blijkt dat dat niet het geval is of dat er bij het UWV iets niet goed is gegaan, kan de vrouw uiteraard weer contact met de gemeente opnemen.
Wanneer de ombudsman desgevraagd niets meer van de vrouw hoort, sluit hij het dossier.