Rapporten en zaakverslagen
Mislukte overzetten kenteken
03-09-2015
Een man voert een buitenlandse auto in en ontvangt op een vrijdag de aangevraagde Nederlandse nummerplaten. Na thuiskomst op die avond rond 19.00 uur probeert hij zijn bewoners parkeervergunning telefonisch op de nieuw aangebracht kentekenplaten om te zetten. Helaas is Citon na 18.00 uur en in het weekend niet telefonisch bereikbaar. Op maandag verneemt de man dat omzetting telefonisch niet mogelijk zou zijn geweest omdat controlegegevens niet verifieerbaar zijn. Omzetting van een kenteken kan alleen online met gebruikmaking van DigiD of via een servicepunt van Cition. Omzetting van het kenteken gebeurt alsnog online maar inmiddels is in het weekend al een naheffingsaanslag opgelegd. Het bezwaarschrift daartegen wordt afgewezen en een daarop ingediende klacht over de telefonische onbereikbaarheid van Cition in het weekend wordt in verband met daarmee verband houdende kosten vanwege personele bezetting afgewezen. Het daartegen door de ombudsman ingebrachte argument dat de man door telefonische onbereikbaarheid er niet op gewezen is dat kentekenomzetting alleen online of via een servicepunt tijdens kantooruren te wijzigen valt, snijdt kennelijk hout. De naheffingsaanslag wordt alsnog ongedaan gemaakt.