Rapporten en zaakverslagen
de vervoersvoorziening en haar informatieverstrekking
01-10-2015
Een vrouw uit Amsterdam wendt zich tot de Ombudsman omdat ze zich niet kan vinden in de wijze waarop haar klacht, over de manier waarop zij bejegend is gedurende de onderhandelingen over de overname van haar scootmobiel, door de leverancier en de gemeente is afgehandeld. Ook vraagt ze zich af of de gemeente hierin geen verantwoordelijkheid draagt.
De wijze waarop de prijsopgave van de scootmobiel tot stand is gekomen, verbaast haar bijzonder. Zonder taxatie werd deze eerst op € 568,00 gesteld. Niet veel later vertelde een andere medewerkster dat de overnameprijs € 500,00 was en na een onderhoudsbeurt, waarbij ongevraagd 2 andere/nieuwe accu’s werden geplaatst, werd de vraagprijs € 1275. De leverancier wilde niet ingaan op het verzoek van de vrouw om de accu’s weer te verwijderen en de oude terug te plaatsen.
Na gesprekken met de gemeente en de leverancier van de scootmobiel, lieten beide partijen de ombudsman weten dat de manier waarop in deze casus gehandeld is absoluut niet de schoonheidsprijs verdient. Zo is de informatieverschaffing van de gemeente tekort geschoten en heeft de vrouw door medewerkers van verschillende afdelingen van de leverancier tegenstrijdige informatie gekregen. De leverancier is dan ook bereid om de nieuwe accu’s te vervangen door gelijkwaardige gebruikte accu’s en dan geldt de overnameprijs van € 500, -. Helaas, gaat dat mis als de monteur komt, blijkt hij andere, minder zware accu’s bij zich te hebben. De accu’s worden dan ook niet vervangen. Inmiddels is de vrouw alle vertrouwen kwijt in de leverancier en de gemeente.
Op uitdrukkelijk verzoek van de ombudsman is de leverancier bereid om in dit specifieke, uitzonderlijke geval de scootmobiel aan de vrouw te verkopen met de nieuwe accu’s voor
€ 500, - . Vooral gezien het tijdsverloop van 3 maanden en alle onduidelijkheden in de communicatie. De gemeente zal de vrouw nog een brief sturen in reactie op haar klachten en vragen, onder meer over de verantwoordelijkheid van de gemeente in deze kwestie.
De ombudsman sluit het dossier, maar vraagt de gemeente wel om hem een afschrift van deze brief te sturen.