Rapporten en zaakverslagen
Melding geluidsoverlast serieus genomen
23-10-2015
Op het spreekuur komt een vrouw die in 2012 met hetzelfde probleem bij de ombudsman is geweest: Ze heeft geluidsoverlast van een kledingwinkel waar zij boven woont. Zelf heeft ze meerdere malen contact gezocht met de huurder van de winkelruimte en de gemeente, maar zonder het gewenste resultaat. Er is een geluidsmeting gedaan en het blijkt dat de toegestane decibellen worden overschreden. De gemeente stuurt een brief aan de veroorzaker van de overlast en laat weten op welk geluidsniveau maximaal mag worden afgesteld. Indien hij zich hieraan niet houdt zullen maatregelen worden ondernomen.
Enkele jaren later komt de vrouw opnieuw naar het spreekuur van de ombudsman. Ze vertelt nog steeds in haar woning gedurende zeven dagen per week, de gehele dag de muziek te horen van de winkel onder haar woning.
De ombudsman vraagt aan de gemeente wat er is gedaan na de aangekondigde maatregelen indien er opnieuw overlast werd ervaren.
Al snel blijkt dat de gemeente ten onrechte er vanuit is gegaan dat bij het niet overschrijden van de maximale decibellen in de winkel, er geen normoverschrijding zou zijn in de woning van de vrouw. Nieuwe geluidsmetingen wijzen uit dat door de gehorigheid van het pand, in dit geval de maximum toegestane decibellen lager moet zijn. De huurder van het winkelpand wordt hierover in kennis gesteld en hij laat een begrenzer plaatsen zodat zijn personeel de muziek niet meer harder kan zetten. De gemeente zegt toe het resultaat hiervan te testen en als het niet voldoet zal de eigenaar moeten investeren in een kostbaardere oplossing. De vrouw krijgt bovendien de mogelijkheid geboden om voortaan direct met iemand van het stadsdeel te bellen als ze toch weer overlast ervaart.
Als de ombudsman later bij de vrouw navraag doet of zij tevreden is met de situatie nu, laat zij weten blij en opgelucht te zijn dat het lange tijd goed is gegaan. Toevallig heeft ze net haar contactpersoon weer moeten bellen en is er afgesproken dat er weer een inspecteur bij haar thuiskomt om een geluidsmeting te doen.
Toch spreekt de ombudsman met de vrouw af dat hij nu het dossier sluit omdat uit alles blijkt dat het stadsdeel haar meldingen serieus neemt en er adequaat op reageert.