Rapporten en zaakverslagen
Problemen met innen betalingen na nieuw factureringssysteem
27-10-2015
Een vrouw beklaagt zich over de problemen die zijn ontstaan bij het innen van maandbetalingen sinds Waternet is overgestapt naar een nieuw factureringssysteem.
Hierdoor is er niet alleen een achterstand ontstaan, maar tevens is de maandelijkse inning omgezet naar een kwartaal inning en de automatische incasso naar acceptgiro betalingen. Ook heeft ze bezwaar tegen de aanmaningskosten die in rekening zijn gebracht.
De vrouw wil uitleg en “herstel oude staat”, maar ook het schrappen van de aanmaningskosten.
Waternet laat weten ten tijde van de overschakeling naar een nieuw factureringssysteem inderdaad problemen te hebben gehad en biedt excuus aan voor de overlast.
Daarnaast legt Waternet uit dat er zowel automatisch als handmatig een wijziging kan worden aan gebracht. In het geval meerder malen een mislukte poging is gedaan om een maandbedrag te innen wijzigt het systeem automatisch naar betaling per acceptgiro per kwartaal, maar dit kan op verzoek worden teruggedraaid.
In het geval van de vrouw is het teruggedraaid en ook de aanmaningskosten neemt Waternet voor zijn rekening.
Hiermee is Waternet tegemoet gekomen aan de grieven van de vrouw en sluit de ombudsman het dossier.