Rapporten en zaakverslagen
Restitutie parkeergeld mogelijk gemaakt
02-11-2015
Een man elders uit het land parkeert zijn auto in de P&R Arena, hij wenst daarbij gebruik te maken van de OV-kaart. Nadat de man de parkeerkaart met voucher betaalt ontvangt hij alleen de bon van de betaling. De parkeerkaart met voucher komt echter niet uit de automaat. Zodoende loopt de man naar het GVB loket om zijn verhaal daar te doen. Hij ontvangt een restitutieformulier, dat hij invult en met de post opstuurt. Enkele dagen later ontvangt hij zijn restitutieformulier en de bijlagen, op de retoursticker staat dat de geadresseerde is vertrokken. Hierover neemt hij telefonisch contact met het GVB opgenomen, het adres blijkt gewoon te kloppen. De man stuurt het restitutieformulier inclusief de bijlagen per e-mail naar de gemeente. Er worden pogingen gedaan om de e-mail naar het GVB door te sturen. Met deze doorzending gaat iets mis waardoor de e-mail niet bij het GVB aankomt. De man krijgt de indruk dat hij aan het lijntje wordt gehouden en wendt zich daarom tot de ombudsman.
De ombudsman laat de man weten dat hij in beginsel niet bevoegd is om over het handelen van het GVB te oordelen. Maar nu de man contact met de gemeente heeft gehad en daar iets is blijven hangen, besluit de ombudsman om de gemeente te vragen met spoed naar zijn zaak te kijken.
Van de gemeente verneemt de ombudsman dat er contact met de man is geweest. Naar aanleiding van het verzoek van de ombudsman restitueert het GVB het teveel betaalde parkeergeld.