Rapporten en zaakverslagen
Ophef rondom snoeien boom
11-11-2015
Een vrouw dient een klacht in bij de gemeente Almere (hierna: de gemeente) over het onverwachts weghalen van een rij elzenbomen bij haar voor de deur. De vrouw dient namelijk eerder bij de gemeente een verzoek tot snoeien in, om een hogere zonopbrengst te generen voor de zonnecollectoren die zij wil plaatsten. Op haar verzoek wordt destijds negatief gereageerd door de groentechnicus die ter plaatse komt kijken. Volgens de vrouw meldt de betreffende ambtenaar niet dat de bomen binnen een paar maanden toch verwijderd worden. De vrouw stelt dat zij duidelijker voorgelicht had moeten worden. Ook geeft zij aan dat ze hierdoor voor niets kosten maakt voor aanpassingen ten behoeve van de zonnepanelen. Volgens de gemeente heeft de betreffende ambtenaar de boomsituatie echter goed met vrouw bekeken en besproken. De gemeente hanteert een beleid dat zij geen bomen omwille van particuliere zonnepanelen, die bevestigd worden in een omgeving waar al bomen staan, gaat snoeien of kappen. Ook zegt de gemeente dat de ambtenaar de vrouw vertelt dat de boom er niet goed uitziet en dat de boom in de toekomst wordt weggehaald. De ambtenaar weet op dat moment niet wanneer dit precies zal gebeuren. De gemeente verwijdert 10 maanden later alsnog de betreffende boom. Tijdens andere werkzaamheden constateert een technicus, die in de buurt van de woning van de vrouw met een hoogwerker bezig is, dat de meeste bomen in een slechte staat verkeren. Uit kostenoverwegingen, men is immers toch al met de hoogwerker bezig, besluit de gemeente de bomen dan meteen weg te halen. De precieze planning is ten tijde van het verzoek tot snoeien van de vrouw niet bekend. Het gaat hierbij volgens de gemeente dus niet om een gebrek aan communicatie. De gemeente acht de klacht derhalve ongegrond. De vrouw is het hiermee niet eens en wendt zich tot de ombudsman. Ze geeft aan de gemeente aansprakelijk te stellen voor de gemaakte kosten. De redenering van de gemeente komt de ombudsman echter niet onredelijk voor. Een gebrek aan communicatie lijkt in casu niet het geval te zijn. Omdat er volgens de ombudsman geen sprake is van onbehoorlijk handelen sluit hij dan ook het dossier.