Rapporten en zaakverslagen
Geen gelijk bij aanvraag bijstandsuitkering
06-01-2016
Een man heeft een aanvraag bijstand ingediend bij de gemeente Almere. Vanaf het begin is het duidelijk, dat hij niet alle gegevens kan overleggen, die nodig zijn om zijn aanvraag te completeren. De man dringt daarom aan op een afwijzing opdat hij dan in ieder geval in bezwaar kan gaan.
Omdat de man meent dat de behandelend ambtenaar niet tot een beslissing overgaat, dient hij een klacht in bij de gemeente. De gemeente antwoordt, dat de afhandeling van de klacht 6 weken kan duren. Omdat de man al geruime tijd geen middelen van bestaan meer heeft dient hij ook een klacht in bij de ombudsman teneinde het een en ander te bespoedigen.
Kort na het indienen van zijn klacht wordt de man benaderd door de gemeente en heeft de gemeente zijn klacht afgehandeld en bovendien een besluit genomen op zijn aanvraag bijstand. De aanvraag wordt afgewezen; de informatie, die de man levert, roept teveel vragen op, waardoor de gemeente het recht op uitkering niet kan vaststellen.
Tegen de afwijzing op de aanvraag bijstand heeft de man met behulp van een advocaat bezwaar ingediend. Ook in bezwaar heeft de man geen gelijk gekregen. Tegen deze beslissing overweegt de man beroep in te stellen. Zolang deze procedure loopt is er geen rol weggelegd voor de ombudsman en hij sluit dan ook het dossier.