Rapporten en zaakverslagen
Kwijtscheldingsverzoeken niet gehonoreerd: beleid
18-01-2016
Een Clientenraad klaagt over het handelen van Belastingen, gemeente Amsterdam. De achterban van de Clientenraad en van de SVB klagen inzake het niet honoreren van de kwijtscheldingsverzoeken gemeentelijke belastingen. De Clientenraad heeft daarom per brief van 4 september 2015 aan de directeur van Belastingen, de verantwoordelijk wethouder, de ombudsman en de politieke partijen kenbaar gemaakt het niet eens te zijn met het door Belastingen gevoerde beleid. Diegenen die, op het moment van peiling, ‘een vermogen’ van meer dan € 961,- ( alleenstaanden) en € 1114,- ( 65+ na 1935) hadden, komen niet in aanmerking voor kwijtschelding. Zij hebben volgens Belastingen voldoende betalingscapaciteit. Belastingen zou volgens de Clientenraad in de maande mei peilen. Het vakantiegeld dat in die maand wordt gestort zou dan ook bij het vermogen worden geteld, waardoor veel mensen ten onrechte buiten de boot vallen. Bovendien stelt de Clientenraad dat uitkeringsgerechtigden en de AOW’ers door de gemeente worden aangespoord om juist zelf te gaan sparen om zodoende een buffer op te bouwen om bijvoorbeeld de kosten voor een nieuwe koelkast of wasmachine zelf te betalen nu de langdurigheidstoeslag is wegbezuinigd. De Gemeentelijke Ombudsman constateert dat er over het beleid wordt geklaagd. De ombudsman zelf is echter niet bevoegd om over het beleid te oordelen. Procedureel gezien geldt bovendien dat eerst Belastingen in de gelegenheid gesteld dient te worden om te reageren op de klacht van de Clientenraad. De ombudsman ziet daarom op dit moment geen rol voor zichzelf weggelegd. Dit geldt eens te meer nu Belastingen heeft kenbaar gemaakt graag in gesprek te willen treden met de Clientenraad.