Rapporten en zaakverslagen
Scanapparatuur leest cijfer kenteken verkeerd
03-02-2016
Een inwoner van een andere gemeente heeft al enkele malen een naheffingsaanslag voor parkeren in Amsterdam opgelegd gekregen, terwijl hij daar helemaal niet was. Telkens bleek er sprake te zijn van een scanfout. Nadat hij weer een naheffingsaanslag opgelegd heeft gekregen en zijn bezwaarschrift opnieuw is gehonoreerd, heeft de man er genoeg van en wendt zich tot de ombudsman. Hij ervaart het als intimiderend om telkens onterechte aanslagen te krijgen. Bovendien is Cition pas bereid om na te gaan of er een fout is gemaakt als er een bezwaarschrift is ingediend. De auto waarvoor de naheffingsaanslagen werden opgelegd blijkt een 'knip” in één van de cijfers van het kenteken te hebben, waardoor de scanapparatuur het cijfer verkeerd leest en de aanslagen bij de man terecht komen. Met Cition wordt afgesproken dat het kenteken op een attentielijst geplaatst wordt. Mocht het desondanks fout gaan dan staat de man een telefoonnummer ter beschikking om het voorval direct onder de aandacht van Cition te brengen zonder dat hij een bezwaarschrift hoeft in te dienen.