Rapporten en zaakverslagen
Geen antwoord op klacht steigerdoek
09-03-2016
Een vrouw huurt een appartement in Stadsdeel Centrum. De eigenaar laat werkzaamheden aan de gevel uitvoeren en plaatst een steiger voorzien van steigerdoek voor het appartementencomplex. De vrouw ondervindt veel overlast van het steigerdoek omdat die 70% van alle licht, lucht en water tegenhoudt. Volgens de voorschriften moet het steigerdoek worden gebruikt wanneer de voegen worden weggestraald. Hoewel de verwijdering van de voegen vier dagen duurde en de totale werkzaamheden na 30 dagen worden afgerond, wordt het doek pas na 74 dagen verwijderd.. Al die tijd heeft de bewoonster geen zicht en minder frisse lucht. Ook is er volgens haar sprake van een brandgevaarlijke situatie. Zij meldt dit bij de gemeente en als zij niets van de gemeente verneemt dient zij een klacht in. Ook op de klacht krijgt zij geen antwoord. Zij legt de zaak aan de ombudsman voor die een onderzoek instelt. Daaruit blijkt dat de vrouw geen reactie op haar melding heeft gekregen vanwege een misverstand binnen de afdeling Toezicht en Handhaving. De afdeling biedt hiervoor excuses aan. Haar klacht heeft de afdeling Toezicht en Handhaving nooit bereikt. Verder wordt duidelijk dat voor de steiger (met steigerdoek) een vergunning is verleend. Gezien het tijdsverloop acht de ombudsman het niet zinvol om nader onderzoek te doen naar de vraag wat er gebeurd is met de klacht die bij Dienstverlening is binnengekomen. De ombudsman sluit het dossier.