Rapporten en zaakverslagen
Onduidelijkheid bij herindicatie voor PGB voor Begeleiding Individueel na decentralisatie
09-03-2016
De familie van een gehandicapte vrouw van tegen de 70 jaar komt bij de ombudsman omdat ze na de zorgwijzigingen per 1 januari 2015 niet weten bij welke instantie ze moeten zijn voor een herindicatie van bepaalde zorg waar de gemeente verantwoordelijk voor is. Als ze uiteindelijk bij de juiste instantie zijn gaat de indicatie stroef en rolt er een onbegrijpelijke afwijzing uit. De ombudsman gaat hierover met de familie en daarna met de gemeente in gesprek, met een goed resultaat.
De gemeente stelt een casemanager van Reade beschikbaar om deze cliënt verder te begeleiden bij de aanvragen, ook als een voorziening uit de Wet Langdurige Zorg wordt. Binnen een week heeft deze een gesprek met de gemeente. De gemeente biedt een casemanager in de regel als er signalen zijn dat de aanvraagprocedure niet soepel loopt. In het algemeen is het zo dat een van de zorgverleners uit het wijkteam klanthouder is, maar bij PGB-houders, zoals hier, is die er niet.
Nieuwe beoordeling- het CAK gaat de aanvraag opnieuw beoordelen. De gemeente trekt de afwijzing in met de mededeling dat er een nieuwe beoordeling komt. Op voorstel van de ombudsman verlengt de gemeente de huidige indicatie in ieder geval met vier maanden vanaf april 2015, zodat de familie tot er een definitieve beslissing op de aanvraag is genomen, de zorgkosten vergoed worden.
De ombudsman vindt het een vruchtbaar gesprek dat tot verbetering voor deze cliënt en de dienstverlening in het algemeen heeft geleid.