Rapporten en zaakverslagen
Toch nog opgelost
17-06-2016
Een man wendt zich per mail tot de ombudsman met een klacht over een medewerker van het Sociale Wijkteam en ook over een vordering ziektekostenverzekering. Daar de man geen telefoon heeft, nodigt de ombudsman hem uit op het spreekuur in Zaanstad. Tussentijds vraagt de ombudsman de gemeente Zaanstad wat er speelt. Volgens de gemeente Zaanstad zijn er een aantal klachten over de vordering ontvangen en behandeld door de gemeente. Van het Sociale Wijkteam verneemt de ombudsman, dat dit probleem al jaren speelt, het betreft een maand achterstand in premiebetaling, hetgeen is ontstaan toen Sociale Zaken de premie voor de man ging betalen. Vanuit het Sociale Wijkteam zijn allerlei mogelijkheden besproken met de man om deze achterstand in te lopen. De man wilde geen van de oplossingen, ook niet voor andere problemen waar hij mee bij het Wijkteam komt. Daarom heeft de behandelend medewerker dit bij zijn leidinggevende aangekaart en is de man inmiddels al twee keer uitgenodigd voor een gesprek met de leidinggevende om te bezien hoe nu verder. Daaraan geeft de man tot nu toe geen gehoor. De ombudsman adviseert de man alsnog in gesprek te gaan met het Sociale Wijkteam. De ombudsman vraagt het Sociaal Wijkteam hierover nogmaals met de man in gesprek te gaan. De ombudsman verneemt van de man, dat het contact met het Sociaal Wijkteam weer hersteld is, er is een gesprek geweest. Inhoudelijk kan de man de zaak m.b.v. het Sociaal Wijkteam oplossen. De ombudsman sluit het dossier.