Rapporten en zaakverslagen
Correspondentieadressen gewijzigd
11-07-2016
Diverse bewindvoerders en curatoren wendden zich tot de ombudsman. De bewindvoerders en curatoren zijn bevoegd om formeel op te treden namens hun cliënten in alle zaken van vermogensrechtelijke aard. Dat houdt ook in het betalen van de gemeentelijke belastingen en het aanvragen van het woonlastenfonds bij de gemeente Almere. Volgens de bewindvoerders en curatoren worden normaliter de correspondentieadressen gewijzigd nadat het bewind of de curatele is uitgesproken. Gemeente Almere, afdeling Belastingen en de afdeling Woonlastenfonds, weigeren dat systematisch. Dit leidt ertoe dat correspondentie niet (op tijd) bij de bewindvoerders en curatoren aankomt, waardoor aanvragen woonlastenfonds worden afgewezen, dan wel hun cliënten aanmaningen en dwangsommen thuis gestuurd krijgen. Dit is volgens de bewindvoerders en curatoren volkomen onnodig en levert voor hun cliënten een enorme bult stress op. De bewindvoerders en curatoren geven aan dat wat zij ook doen en hoe vaak zij hen ook bellen, e-mailen, per post corresponderen, in rood en gearceerd aangeven de juiste adressen te gebruiken, er gewoon niets mee gedaan wordt. De bewindvoerders en curatoren geven de ombudsman aan dat zij vastlopen en hun werk hierdoor wel onnodig lastig wordt gemaakt. De ombudsman neemt naar aanleiding van het verhaal van de bewindvoerders en curatoren contact op met de gemeente. Hij vraagt de gemeente een gesprek met de bewindvoerders en curatoren te organiseren. De gemeente arrangeert vervolgens het gesprek en zorgt ervoor dat het wijzigen van de correspondentieadressen wordt gerealiseerd. De klachten waren volgens de gemeente nooit bij de juiste afdeling aangekomen. De ombudsman is blij dat de correspondentieadressen nu worden gewijzigd, maar vindt het wel zorgwekkend dat de klachten van de bewindvoerders en curatoren zo lang en onnodig zijn blijven liggen. De ombudsman zal dit dan ook tijdens zijn reguliere gesprekken met de gemeente aankaarten.