Rapporten en zaakverslagen
Afwijzing van woonkostentoeslag
31-10-2016
Een inwoner van Almere man huurt sinds 2010 een vrije sector woning. Hij vraagt hiervoor twee keer een woonkostentoeslag aan. Bij de eerste aanvraag levert hij de huurovereenkomst in en bij de tweede aanvraag bericht van huurprijsindexering. De gemeente verstrekt beide keren de woonkostentoeslag. Hij heeft recht op woonkostentoeslag tot 1 mei 2015. Als hij in oktober 2015 voor de derde keer een aanvraag voor woonkostentoeslag indient wordt deze half november 2015 buiten behandeling gesteld. De man dient bezwaar in tegen deze beslissing maar zijn bezwaar wordt ongegrond verklaard. De aanvraag is buiten behandeling gesteld omdat de man niet op tijd alle gevraagde gegevens heeft overlegd. De kopie van de huurovereenkomst ontbreekt. Ook wordt het de man aangerekend dat hij de gemeente niet heeft laten weten dat hij de gevraagde stukken niet (tijdig) kon overleggen. De man neemt contact op met de ombudsman en vertelt dat hij de gevraagde informatie wel ingeleverd heeft. Uit de informatie die de man aan de ombudsman stuurt valt dat echter niet op te maken. De ombudsman ziet in dit verhaal aanleiding voor een dossierinzage bij de gemeente. Daarbij wordt vastgesteld dat de man alle gevraagde gegevens heeft ingeleverd, met uitzondering van een kopie van de huurovereenkomst. De man heeft de gemeente hierver schriftelijk gemeld dat hij op korte termijn naar andere goedkopere woning zou verhuizen (hetgeen de gemeente als voorwaarde bij verstrekking van eerdere woonkostentoeslagen had verbonden), maar dat hij huurcontract op dat moment nog niet had. Uit het dossieronderzoek blijkt ook dat de gemeente de ingeleverde informatie verkeerd heeft opgeslagen (onder een andere aanvraag). Dat is in de bezwaarprocedure niet opgemerkt. Vast staat dat de man niet naar een goedkopere woning is verhuisd. De ombudsman vraagt de gemeente om opnieuw besluit te nemen over woonkostentoeslag. Dat doet de gemeente: in een herziene beslissing op bezwaar eind juni 2016 wordt de toeslag alsnog toegekend; uitbetaling volgt kort daarna. De man laat vervolgens weten dat hij door toedoen van de gemeente nu ontruimd wordt. De ombudsman is van mening dat de gemeente een fout heeft gemaakt bij beoordeling van de derde aanvraag woonkostentoeslag. Maar de huurachterstand is al ontstaan voor de gemeente stopte met betaling van de toeslag. Omdat de ombudsman uit de informatie opmaakt dat de man ook veel andere schulden heeft uitstaan, verwijst hij hem door naar Plangroep.