Rapporten en zaakverslagen
Regeling wanbetalers niet verwerkt door zorgverzekeraar
01-11-2016
Een Amsterdamse bijstandsgerechtigde is via de gemeente collectief verzekerd bij een zorgverzekeraar. Op de uitkeringsspecificatie is te zien dat de zorgpremie maandelijks op haar uitkering wordt ingehouden. De zorgverzekeraar zegt de premie niet te hebben ontvangen en schakelt een deurwaarder in. Omdat de vrouw er ondanks herhaalde pogingen noch met de gemeente noch met de zorgverzekeraar uitkomt, stapt ze naar de ombudsman. De ombudsman vraagt de gemeente om uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn. De contactpersoon voor de collectieve zorgverzekeringen bij WPI zoekt uit wat er aan de hand kan zijn en informeert de vrouw hierover. De vrouw is opgenomen in de regeling Kansrijke Wanbetalers. Alleen had Zilveren Kruis dat ten onrechte niet administratief verwerkt. Dat gold ook voor zo'n 160 andere bijstandsgerechtigden. De gemeente spreekt met de zorgverzekeraar af dat alle betrokkenen met terugwerkende kracht - dat wil zeggen vanaf januari 2016 - alsnog in de regeling worden opgenomen, dat eventuele incassotrajecten worden gestopt en dat eventuele aanmeldingen bij het Zorginstituut Nederland worden herroepen. Ook zal de gemeente alle betrokkenen een brief sturen. De ombudsman vraagt de vrouw om binnen twee weken te reageren als zij niet tevreden is. Omdat de vrouw niet meer reageert, sluit hij het dossier