Rapporten en zaakverslagen
In de problemen door geblokkeerde uitkering
08-11-2016
Een vrouw belt naar het telefonisch spreekuur van de ombudsman omdat de gemeente Zaanstad haar uitkering heeft geblokkeerd. In eerste instantie weet ze niet wat de reden daarvan is maar al snel blijkt dat er onduidelijkheid bestaat over haar arbeidsinkomsten in februari 2016. De gemeente vraagt haar om een salarisstrook aan te leveren. De vrouw vraagt haar werkgever om een loonstrookje, want die heeft ze ook zelf nooit gekregen. De blokkering van haar uitkering heeft als extra vervelende consequentie dat de vrouw ook de betalingsregeling die zij met haar verhuurder heeft getroffen voor een huurachterstand niet nakomen. Zij maakt zich dan ook grote zorgen over de gevolgen die dit kan hebben. De ombudsman adviseert haar om zo snel mogelijk een kopie van haar loonstrookje naar de dienst te sturen en te vragen of haar vakantiegeld met spoed uitbetaald kan worden. Een week later laat de vrouw weten dat ze de informatie heeft verstrekt en de blokkade is opgeheven, maar dat haar vakantiegeld niet uitbetaald. Van haar verhuurder heeft zij een brief ontvangen; er dreigen incassokosten te komen als zij de getroffen betalingsregeling niet nakomt. Het lukt haar niet om iemand bij de gemeente te spreken die haar duidelijkheid kan geven. De ombudsman vraagt de gemeente om de vrouw met spoed te laten weten wat de uitbetaling van haar vakantiegeld in de weg staat, of het geld zo snel mogelijk over te maken. Een dag later ontvangt de ombudsman van de gemeente het bericht dat het vakantiegeld aan de vrouw is overgemaakt. Voor alle zekerheid adviseert de ombudsman de vrouw om voor eventuele andere schulden toch eens contact op te nemen met het Sociaal Wijkteam in haar buurt. Daarmee kan wellicht voorkomen worden dat de problemen groter worden.