Rapporten en zaakverslagen
Melding over defecte straatverlichting wordt niet opgepakt
09-11-2016
Een man laat de ombudsman per mail weten dat de reparatie van een bepaalde lantaarnpaal al acht maanden op zich laat wachten. Na zijn eerste melding krijgt hij te horen gekregen dat het vier tot acht weken kan duren voor de lantarenpaal is gerepareerd. Daarna blijft het stil. Hij ontvangt enkele maanden later het bericht dat de storing is verholpen, maar dat blijkt niet het geval te zijn. De man is boos over de afhandeling van zijn melding. Niet alleen wordt de beloofde afhandelingstermijn ruimschoots overschreden, ook ontvangt hij herhaaldelijk onterechte herstelmeldingen. Vervolgens hoort hij niets op een ingediende klacht over deze gang van zaken. Pas na zeven weken ontvangt hij een "klachtafhandeling" waarin uitsluitend een opsomming wordt gegeven van acties die ondernomen zijn. Weliswaar blijkt hieruit dat achter de schermen veel is gedaan om de verlichting te repareren, maar men is vergeten is de man hiervan in kennis te stellen. Op verzoek van de ombudsman stuurt de gemeente alsnog een mail waarin wordt uitgelegd wat er is gebeurd en waarin excuses worden aangeboden. Omdat dit niet de enige klacht is die de ombudsman ontvangt over de afhandeling van MORA meldingen, besluit de ombudsman hier in groter verband een onderzoek naar te doen. Dit onderzoek moet nog nader ingevuld worden.