Rapporten en zaakverslagen
Beslagvrije voet niet gehanteerd bij vordering op bijstandsuitkering
09-11-2016
In de zomer van 2016 ontvangt de ombudsman kort na elkaar drie klachten over het hanteren van de beslagvrije voet en het inhouden van het vakantiegeld van een bijstandsgerechtigde. Eén van de drie zaken gaat over het volgende: De gemeente houdt vanaf maart 2014 vanwege een terugvordering maandelijks geld op de bijstandsuitkering van een Amsterdammer in. Ook het vakantiegeld van 2016 wordt ingehouden. De advocaat van de man stelt dat de gemeente geen rekening houdt met de beslagvrije voet. Hij vraagt daarom aan de gemeente om met terugwerkende kracht de bedragen die sinds maart 2014 ten onrechte boven de beslagvrije voet zijn ingehouden, aan de man te retourneren. Ook verzoekt hij, onder verwijzing naar een uitspraak van de Hoge Raad in oktober 2014, om het vakantiegeld alsnog te betalen. Als hij vier weken later, (eind juli) nog niets heeft gehoord, neemt hij contact op met de ombudsman. Als die navraag doet bij de gemeente blijkt dat de gemeente de advocaat na tien dagen had geantwoord, maar dat de advocaat die brief niet had ontvangen. Het antwoord van de gemeente overtuigt de advocaat niet. De ombudsman stuurt zijn reactie met nog wat aanvullende vragen en (juridische) informatie naar de gemeente door. In diezelfde periode brengt de advocaat nog twee andere dossiers onder de aandacht van de ombudsman. De gemeente hanteert daarin evenmin de beslagvrije voet. Inspanningen van de advocaat om dit te herstellen, hebben geen effect. De ombudsman vraagt de gemeente om ook naar deze zaken te kijken. Kort daarop laat de gemeente weten dat de beslagvrije voet met terugwerkende kracht van een jaar (vanaf juni 2015) wordt aangepast in de drie zaken; de periode van één jaar is gebaseerd op bovengenoemde uitspraak van de Hoge Raad, een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep in maart 2016, een rapport van de Nationale ombudsman en het standpunt van de deurwaarderskamer. Hierbij wordt ook het ingehouden vakantiegeld betrokken. De gemeente neemt hierover contact op met de advocaat, die zich goed kan vinden in dit resultaat. De ombudsman sluit het dossier.