Rapporten en zaakverslagen
Na 15 juli geen duplicaat Stadspas meer
14-11-2016
Een inwoonster van Amsterdam heeft een Stadspas maar deze wordt eind juli 2016 gestolen. Ze belt direct met 14020 om een duplicaat te vragen, maar krijgt te horen dat dit na15 juli niet meer mogelijk is. De vrouw is erg teleurgesteld. Juist in deze vakantieperiode wil ze graag van de uitjes gebruik maken. Ze dient hierover een klacht bij 14020 in. Het antwoord daarop luidt dat ze juist is geïnformeerd. Omdat de vrouw zich in deze reactie niet kan vinden, neemt ze contact met de ombudsman op. Het kan volgens de ombudsman niet de bedoeling zijn dat burgers gedurende de zeven weken durende zomerperiode van aanbiedingen en uitjes verstoken blijven. Daarom vraagt hij de gemeente naar een (structurele) oplossing. De gemeente antwoordt dat vanaf half juli de nieuwe Stadspassen (geldig vanaf 1 september) in het computersysteem worden gezet. In de periode tussen half juli en begin september kunnen daarom geen handelingen meer worden verricht met betrekking tot oude Stadspassen. Daardoor kunnen er na die datum ook geen duplicaten meer worden verstrekt. Los daarvan duurt het sowieso twee weken om een duplicaat Stadspas aan te maken. Ook dat ligt aan het gebruikte systeem. De gemeente belooft uit te zoeken of het mogelijk is om dit probleem te verhelpen. Mocht dat niet mogelijk zijn dan zal de gemeente nagaan of er andere opties zijn om een oplossing te bieden in geval van diefstal of verlies van de pas. De klachtencoördinator Armoedevoorzieningen neemt contact met de vrouw op en biedt haar een maatwerkoplossing om alsnog gebruik te kunnen maken van de uitjes en aanbiedingen. De ombudsman sluit het dossier.