Rapporten en zaakverslagen
Verklaring van uitschrijving blijft uit
24-11-2016
Een vrouw wil naar Aruba emigreren. Om haar verzekering te kunnen beëindigen heeft ze een verklaring van uitschrijving nodig van de gemeente. Op 8 augustus vraagt ze aan het Stadsloket of ze per 24 augustus uitgeschreven kan worden. De medewerker schrijft haar echter per direct uit en zegt daarna dat dit niet meer gecorrigeerd kan worden. Ook kan ze de verklaring van uitschrijving niet direct meekrijgen. Deze zal naar haar huisadres worden gestuurd. Als de vrouw op 15 augustus nog altijd geen verklaring heeft ontvangen gaat ze opnieuw naar het Stadsloket. De medewerker vertelt haar dat ze nog maar eens moet terugkomen als de verklaring over vier dagen nog niet binnen is. Maar als ze dat vier dagen later doet wordt ze verwezen naar de afdeling Immigratie en Nationaliteiten. Zij vertellen haar dat dat de uitschrijfdatum niet kan worden aangepast en dat het uittreksel pas op 25 augustus zal worden verstuurd. Op 25 augustus gaat ze opnieuw naar het Stadsloket, waar ze weer te horen krijgt dat ze haar niet kunnen helpen. De ombudsman vraagt de afdeling Dienstverlening om de klacht af te handelen en de vrouw uit te leggen waarom de datum niet gecorrigeerd kan worden. Uit onderzoek van het klachtenteam blijkt dat het Stadsloket de Afdeling Immigratie en Nationaliteiten al op 8 augustus heeft verzocht verhuisdatum ambtshalve te corrigeren. Dit is echter niet aan de vrouw doorgegeven. Omdat het correctieverzoek niet zichtbaar was in het systeem werd dit ook niet tijdens volgende bezoeken aan het Stadsloket opgemerkt. Naar aanleiding van deze klacht zijn de medewerkers van het Stadsloket allemaal geïnformeerd over de juiste procedure die in dergelijke gevallen gevolgd moet worden. Daarmee zou dit probleem in de toekomst voorkomen moeten worden. Dienstverlening heeft de vrouw excuses aangeboden. Het uittreksel met de juiste datum is naar Aruba gestuurd. Nu de zaak is opgelost, sluit de ombudsman het dossier.
Een vrouw wil naar Aruba emigreren. Om haar verzekering te kunnen beëindigen heeft ze een verklaring van uitschrijving nodig van de gemeente. Op 8 augustus vraagt ze aan het Stadsloket of ze per 24 augustus uitgeschreven kan worden. De medewerker schrijft haar echter per direct uit en zegt daarna dat dit niet meer gecorrigeerd kan worden. Ook kan ze de verklaring van uitschrijving niet direct meekrijgen. Deze zal naar haar huisadres worden gestuurd. Als de vrouw op 15 augustus nog altijd geen verklaring heeft ontvangen gaat ze opnieuw naar het Stadsloket. De medewerker vertelt haar dat ze nog maar eens moet terugkomen als de verklaring over vier dagen nog niet binnen is. Maar als ze dat vier dagen later doet wordt ze verwezen naar de afdeling Immigratie en Nationaliteiten. Zij vertellen haar dat dat de uitschrijfdatum niet kan worden aangepast en dat het uittreksel pas op 25 augustus zal worden verstuurd. Op 25 augustus gaat ze opnieuw naar het Stadsloket, waar ze weer te horen krijgt dat ze haar niet kunnen helpen. De ombudsman vraagt de afdeling Dienstverlening om de klacht af te handelen en de vrouw uit te leggen waarom de datum niet gecorrigeerd kan worden. Uit onderzoek van het klachtenteam blijkt dat het Stadsloket de Afdeling Immigratie en Nationaliteiten al op 8 augustus heeft verzocht verhuisdatum ambtshalve te corrigeren. Dit is echter niet aan de vrouw doorgegeven. Omdat het correctieverzoek niet zichtbaar was in het systeem werd dit ook niet tijdens volgende bezoeken aan het Stadsloket opgemerkt. Naar aanleiding van deze klacht zijn de medewerkers van het Stadsloket allemaal geïnformeerd over de juiste procedure die in dergelijke gevallen gevolgd moet worden. Daarmee zou dit probleem in de toekomst voorkomen moeten worden. Dienstverlening heeft de vrouw excuses aangeboden. Het uittreksel met de juiste datum is naar Aruba gestuurd. Nu de zaak is opgelost, sluit de ombudsman het dossier.