Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag - (zaaknr.: 2016-0002065)
Overlast van deuropener
24-11-2016
Een man klaagt per mail over geluidsoverlast van de automatische deuropener van het pand waarin hij woont. Deze deuropener is geplaatst ten behoeve van een medebewoner met een rolstoel. Om meer informatie over de situatie te krijgen belt de ombudsman naar het telefoonnummer van de man dat in de email wordt vermeld. Maar de persoon die in de mail gepresenteerd wordt als indiener van de klacht blijkt in werkelijkheid niets van de klacht af te weten. Hij is zeer ontstemd over het feit dat zijn gegevens zijn misbruikt en dat er een email is gestuurd die doet voorkomen dat deze van zijn beroepsmatige emailadres is verzonden. Dit is identiteitsfraude en de man wil aangifte doen. Hij vraagt de ombudsman om de bewuste mail en het IP adres van de zender te verstrekken. Omdat de ombudsman de echte afzender van de mail niet kan bereiken wordt, met het oog op deze uitzonderlijke situatie en omdat de ombudsman begrip heeft voor de boosheid van de man, aan dit verzoek gehoor gegeven. Wanneer de echte indiener twee weken later met de ombudsman belt wordt hij hiervan in kennis gesteld. Ook meldt de ombudsman hem dat hij het niet acceptabel vindt dat de indiener zich heeft uitgegeven voor iemand anders. De man blijft zijn handelen een vergissing noemen, maar dit vindt de ombudsman niet geloofwaardig. Hij stopt zijn bemoeienis met deze kwestie.