Rapporten en zaakverslagen
Noodopvang na brand
29-11-2016
Een vrouw neemt in paniek contact op met de ombudsman. Haar woning heeft door een brand zoveel rook- en waterschade opgelopen dat deze onbewoonbaar is geworden. Ze verblijft met haar drie kinderen noodgedwongen in een twee-kamerappartement van een kennis. Volgens de vrouw is er sprake van een onhoudbare situatie. De woning is zeer klein is en de gastheer rookt erg veel. Via het Wijksteunpunt Wonen wordt de vrouw doorverwezen naar de afdeling Vangnet van de GGD. Via hen zou ze wellicht in aanmerking komen voor noodopvang. De vrouw neemt contact op, maar krijgt direct te horen dat ze daar niet voor in aanmerking komt. Op haar aandringen neemt de medewerker toch haar gegevens op en belooft haar te zullen terugbellen. Omdat ze op dat moment in gesprek is met de verzekeraar, belooft de medewerkster haar na een uur terug te bellen. Dat gebeurt niet en als ze twee uur later zelf terugbelt krijgt ze te horen dat ze moet afwachten. De vrouw is in paniek en wil graag weten waar ze aan toe is. Als ze opnieuw met Vangnet belt wordt ze -naar eigen zeggen- zeer onvriendelijk te woord gestaan door dezelfde medewerkster. Het gesprek loopt uit de hand en de medewerkster verbreekt de verbinding. De dochter van de vrouw belt terug en vraagt aan een collega van deze medewerkster of Vangnet zich realiseert in wat voor situatie het gezin zit en welke stress dit met zich meebrengt. Opnieuw wordt de verbinding verbroken. De vrouw wendt zich tot de ombudsman. Als die de volgende dag contact met haar zoekt vertelt ze dat ze inmiddels is teruggebeld door de medewerkster in kwestie. Die heeft haar verteld dat ze toch in aanmerking voor noodopvang zouden komen. Daar is ze erg blij mee. Ze kan zich echter niet vinden in de manier waarop zij eerder door dezelfde medewerkster bejegend werd. Ze is van mening dat er beter omgegaan kan worden met mensen die in een noodsituatie zitten. De ombudsman stuurt de klacht ter behandeling door aan de GGD en vraagt om een kopie van de reactie. Als de vrouw niet tevreden is met de afhandeling van de klacht kan ze opnieuw bij de ombudsman terecht.