Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Zaanstad (zaaknr.: 2016-0001596)
Marktkoopman weigert pasje
21-12-2016
Een marktkoopman heeft al 40 jaar een vaste standplaats op de markt. In 2015 stapt de gemeente over op een gedigitaliseerd pasjessysteem. De gemeente stuurt de man eind 2015 een brief waarin hij wordt bedankt voor het aanleveren van persoonlijke gegevens. Deze opmerking verbaast de man omdat hij nooit persoonlijke gegevens heeft aangeleverd. In de brief staan ook een zaaknummer en inlogcode waarmee de man inzage in zijn dossier kan krijgen. Als hij inlogt ziet hij alleen dat er een marktvergunning is aangevraagd en verleend, maar niet dat hij een vaste standplaats heeft. De gemeente kondigt aan dat alle marktkooplieden een plastic pas krijgen die zij op marktdagen altijd bij zich dienen te hebben om aan de marktmeester te tonen. De man ziet hier de noodzaak niet van in. Hij kan zich in de hele gang van zaken niet vinden en doet zijn beklag bij de gemeente. Een week later wil een plaatsvervangend marktmeester zijn pasje door middel van een scan controleren. De marktkoopman weiger dat. Hij vindt dat hij na 40 jaar op de markt genoegzaam bekend is en dat een pasjescontrole onnodig is. Verder kan hij zich niet vinden in het feit dat zijn gegevens zonder zijn toestemming worden gescand en opgeslagen. Een paar weken later weigert de man opnieuw om zijn pas te laten zien. De marktmeester zegt dat hij gebruik zal maken van zijn bevoegdheden en dat de man de markt dient te verlaten. De man geeft aan dat verzoek gevolg. Hij wendt zich tot de ombudsman en legt al zijn klachten voor. De ombudsman ziet aanleiding om onderzoek te doen. De gemeente reageert uitgebreid op de bevoegdheden van de marktmeester en de betrokken buitengewoon opsporingsambtenaren. De gemeente erkent dat de koopman ten onrechte van de markt is gestuurd en wil er alles aan doen om de relatie met de man te verbeteren. Ook biedt de gemeente aan om de schade te vergoeden. De gemeente doet verschillende pogingen om hierover met hem in contact te komen. De man reageert echter nergens op ook niet op de e-mail van de ombudsman. De ombudsman sluit hierop het dossier.