Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Amsterdam (zaaknr.: 2016-0001573)
Busje verschijnt 1,5 uur te laat
21-12-2016
Een vrouw mailt de ombudsman dat zij bijna 1,5 uur in haar scootmobiel heeft moeten wachten op vervoer van deur tot deur. Ze heeft diverse telefoontjes gepleegd naar de vervoerder om te informeren wat er aan de hand was en wanneer de bus zou komen. Keer op keer kreeg zij te horen dat hij er met tien minuten zou zijn, maar dat bleek telkens niet zo te zijn. Als ze uiteindelijk toch vervoerd wordt maakt ze direct kenbaar dat ze niet bereid is om de ritprijs te betalen, maar de vervoerder schrijft de ritkosten toch af. Voor de vrouw is de maat daarmee vol en zij dient een klacht in bij de vervoerder. Die biedt weliswaar excuses aan, maar weigert de reiskosten te vergoeden. Voor de ombudsman vormt dit de aanleiding om enerzijds aan te dringen op vergoeding van de ritprijs en anderzijds navraag te doen naar de zogenaamde prestatieafspraken die door de gemeente met de vervoerders zijn gemaakt. Over de afspraken laat de gemeente weten dat een rit 'te laat' is wanneer deze meer dan 15 minuten de toegestane marge overschrijdt. Voor extreem te laat uitgevoerde ritten ontvangt de cliƫnt van de vervoerder normaliter een tegoedbon voor een gratis rit van maximaal 25km. In dit bijzondere geval heeft de vrouw alsnog de ritprijs terug gekregen, maar dat is een uitzondering.