Rapporten en zaakverslagen
Vijf maanden wachten op vergoeding kinderopvang
11-01-2017
Een vrouw vraagt de ombudsman om hulp omdat ze vijf maanden geleden bij de gemeente Almere een vergoeding voor de kosten van kinderopvang heeft aangevraagd. Ondanks diverse pogingen slaagt ze er niet in de behandelend medewerkster hier over te spreken. De ombudsman stuurt haar klacht door naar de gemeente. Almere antwoordt dat de vrouw nog dezelfde week gebeld zal worden. Een week later vertelt de vrouw aan de ombudsman dat ze in tegenstelling tot deze belofte niet is gebeld. Volgens de gemeente komt dat omdat in hun systeem een verkeerd telefoonnummer staat. Zij nemen alsnog contact op met de vrouw via het nummer dat zij in haar klacht en op het aanvraagformulier heeft vermeld. In dit gesprek krijgt zij voor het eerst te horen dat ze eerst aanvullende informatie moet verstrekken, hetgeen schriftelijk wordt bevestigd. De ombudsman adviseert haar om dit zo spoedig mogelijk te doen en attendeert haar op de mogelijkheid om de gemeente in gebreke te stellen mochten termijnen worden overschreden. Ook zal de ombudsman met de gemeente in gesprek gaan over het overschrijden van termijnen. Deze zaak zal daarin worden meegenomen.