Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Amsterdam (zaaknr.: 2016-0001329)
Onzekerheid over toegezegde huishoudelijke hulp
17-01-2017
Een man op leeftijd belt de ombudsman omdat hij al vier keer geen huishoudelijke hulp heeft gekregen. Hij heeft hier telefonische een klacht over ingediend bij Cordaen. Er is hem weer hulp toegezegd maar hij twijfelt of dat daadwerkelijk gebeurt en of de hulp dan weer volgens afspraak wordt verleend. De ombudsman vraagt de dienst om een ander na te gaan en meneer uitsluitsel te geven over de hulp. Uit de informatie van de gemeente blijkt, dat er in verband met de vakantie van zijn vaste hulp geen hulp is ingezet door Cordaen en dat er een keer geen hulp is geweest, omdat de medewerker niet in het rooster had gekeken (dat zou een structureel probleem zijn). Cordaen bevestigt direct de afspraak van de hulp aan de man. Ook krijgt hij een vaste contactpersoon bij Cordaen, die hij rechtstreeks kan bellen als er iets misloopt. De accounthouder van de gemeente gaat in gesprek met Cordaen over de vervanging van hulp tijdens vakanties en hoe Cordaen het probleem dat medewerkers niet goed op hun rooster kijken gaat aanpakken. De gemeente laat weten, dat mensen ook als hun hulp op vakantie is recht hebben op huishoudelijke hulp. De ombudsman belt de man en verneemt dat het nu goed loopt, dus hij is nu tevreden. Als er opnieuw een probleem is, zal de man het hem direct laten weten. De ombudsman sluit het dossier.