Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Amsterdam (zaaknr.: 2016-0000683)
Automatische incasso parkeervergunning mislukt door gewijzigde incassodatum
24-01-2017
Een man ontvangt half december 2014 een brief van Cition met de mededeling dat de automatische incasso voor zijn bewonersvergunning op 26 januari en 26 juli 2015 zal plaatsvinden. Omdat een paar dagen voor die data zijn minimumloon gestort wordt verwacht hij geen betalingsprobleem. In augustus ontvangt hij echter een brief van Cition gedateerd op 18 augustus jl. met de mededeling dat de automatische incasso is mislukt. Dit blijkt het gevolg van saldotekort omdat Cition pas op 14 augustus i.p.v. 26 juli heeft geïncasseerd. De man is het niet met deze gang van zaken eens omdat Cition op 17 december 2014 zelf de incassodata heeft doorgegeven. Als Cition halverwege augustus pas gaat incasseren is het saldo op zijn rekening al aanmerkelijk geslonken en in dit geval ontoereikend. Vervolgens wordt er slechts één brief met een betaalherinnering gestuurd waarvan het allerminst vanzelfsprekend is dat die (tijdig) wordt ontvangen. De man legt de klacht voor aan de ombudsman. Als de ombudsman navraag doet antwoordt de gemeente dat de man zelf had moeten merken dat het bedrag niet van zijn rekening was afgeschreven. Het feit dat er niet in juli maar in augustus is geïncasseerd doet niet af aan het feit dat hij de vergunning alsnog moest betalen. De vergunninghouder moet er voor zorgen dat het saldo op zijn rekening toereikend is, vandaar dat er van tevoren bij wijze van service keurig aangegeven is op welke date wordt geïncasseerd. Het gemak waarmee over de verlate incasso wordt heengestapt lijkt de ombudsman iets te vanzelfsprekend, er worden verwachtingen gewekt die niet waar zijn gemaakt. De gemeente laat weten dat bij de man excuses gemaakt zullen worden voor de toonzetting die is gebruikt in de beslissing op bezwaar.