Rapporten en zaakverslagen
Invorderingsporcedure blijft doorlopen ondanks toezeggingen
24-01-2017
Een inwoonster van Diemen ontvangt al jaren kwijtschelding van gemeentebelastingen. In een besluit van 22 april 2015 wordt haar kwijtschelding echter afgewezen. De reden is dat ze een inkomen heeft onder bijstandsniveau en eerst aanvullende bijstand moet aanvragen bij sociale zaken in Diemen. De vrouw dient een bezwaarschrift in waar in ze uitlegt dat haar kinderen haar inkomen aanvullen tot bijstandsniveau. Ze verneemt niets meer op haar bezwaarschrif maar ontvangt in september 2015 een aanmaning. De vrouw vraagt vervolgens om uitstel van betaling. Van sociale zaken krijgt ze overigens te horen dat ze geen recht heeft op aanvullende bijstand, omdat haar kinderen haar financieel steunen. Ze dient hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman die deze doorstuurt naar de ombudsman in Amsterdam. Die vraagt Diemen om haar klacht in behandeling te nemen en gelet op haar feitelijke inkomen het kwijtscheldingsverzoek opnieuw te beoordelen. Diemen zegt in november toe dat er een nieuwe berekening van het kwijtscheldingsverzoek zal komen. Nadat de vrouw in december opnieuw een aanmaning en dwangbevel ontvangt, informeert de ombudsman opnieuw naar de kwijtschelding en de klachtbehandeling. Aanzienlijk later beloofd kent de gemeente alsnog kwijtschelding toe. De kosten van de invorderingsprocedure worden niet verhaald op de vrouw. De gemeente Diemen laat de ombudsman verder weten dat de late herbeoordeling van het kwijtscheldingsverzoek, en het niet stopzetten van de invorderingsprocedure (in tegenstelling tot eerdere afspraken) zullen worden aangekaart bij een regietafel. De gemeente laat vervolgens weten dat de heffing en invordering van gemeentebelastingen uitbesteed is aan een samenwerkingsverband de shared serviceorganisatie Amstelland; die wordt gefaciliteerd door de gemeente Amstelveen. Ook de klachtbehandeling over belastingkwesties gebeurt feitelijk in Amstelveen. De gemeente Diemen en de shared serviceorganisatie zijn het erover eens dat de klachtbehandeling voor verbetering vatbaar is. Dit punt is al onder de aandacht gebracht bij bestuurlijke- en politiek verantwoordelijke partijen. Met deze stand van zaken sluit de ombudsman deze zaak.