Rapporten en zaakverslagen
Parkeerboetes door fout in de fiscale kaart
29-01-2019
Een man dient een klacht in bij de ombudsman omdat hij ineens zowel boetes als naheffingsaanslagen (nha's) ontvangt voor het parkeren op zijn eigen uitrit. De man heeft daar zowel bezwaar als beroep tegen aangetekend, maar in beide procedures heeft hij bot gevangen. De boetes en nha's blijven binnenkomen. Hij heeft hierover meermalen contact gehad met de gemeente maar is hier helaas niets wijzer van geworden. De ombudsman vindt het opmerkelijk dat de man zowel boetes voor foutparkeren als nha's voor te weinig betaalde parkeerbelasting ontvangt. Hij vermoedt daarom dat het gaat om een fout in de fiscale kaart, die door het nieuwe parkeerbeleid in de buurt van de man is gewijzigd. Die kaart wordt onder andere door handhaving gebruikt om na te gaan waar parkeerbelasting betaald moet worden. De ombudsman vraagt de klachtencoördinator te onderzoeken wat er misgaat. Omdat de zaak ingewikkeld blijkt heeft de gemeente daar enige tijd voor nodig, maar de uitkomst is voor de man gelukkig positief. Zo blijkt dat er een fout in de Basisregistratie Grootschalige Topografie staat die wordt herzien, zodat de man geen boetes en nha's meer zal ontvangen. De door de gemeente opgelegde nha's worden teruggedraaid en de gemeente zoekt contact met het OM met het verzoek ook de zogenaamde Mulderboetes kwijt te schelden. Zowel de man als de ombudsman zijn blij met deze uitkomst, waarna het dossier wordt gesloten.