Rapporten en zaakverslagen
Geluidsoverlast van bovenburen
04-02-2019
Een vouw wil de ombudsman de burenoverlast waarmee zij sinds 2015 te maken heeft, bespreken met de ombudsman. In hun huis wordt er veel gerend en geschreeuwd. De vrouw ondervindt daarvan stressklachten en haar toch al wankele gezondheid lijdt er onder. Ze heeft diverse pogingen ondernomen om met de buren te praten, maar dit leidt niet tot het gewenste resultaat. In het verleden is tevergeefs geprobeerd om met behulp van Beter Buren afspraken te maken tussen de buren onderling. Ook zijn er door de verhuurder geluidsmetingen gedaan, maar deze leveren geen eenduidig resultaat waardoor de kwestie niet verder komt. Mevrouw is ten einde raad en hoopt dat de ombudsman iets voor haar kan betekenen. De ombudsman besluit bij haar thuis te komen luisteren. Tevens doet hij navraag bij het Meldpunt Zorg en Woonoverlast, dringt hij aan op een huisbezoek van de GGD en een nieuwe geluidsmeting. Daarnaast adviseert hij mevrouw met klem bereid te blijven in gesprek te gaan met de buren onder leiding van een onafhankelijke derde. Het Meldpunt Zorg en Woonoverlast heeft haar overlast klacht weer bij haar verhuurder aangekaart en toegezegd een en ander verder te bewaken.