Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Amsterdam (zaaknr.: 2019-0008064)
Woonurgentie gewenst
07-03-2019
Een man heeft een artikel gelezen over een man die in een tent sliep op het Waterloopplein. Hij denkt dat deze man door bemiddeling van de ombudsman een woonurgentie heeft gekregen en vraagt zich af wat de ombudsman voor hem kan betekenen. De ombudsman laat de man weten dat de betreffende zaak waar hij naar verwijst geen goed voorbeeld is. In die zaak verliep de aanvraag erg moeilijk verliep. De ombudsman benadrukt dat het in Amsterdam bijzonder moeilijk is om aan een woonurgentie te komen en hij stuurt de voorwaarden voor urgentie door aan de man. Ook verwijst hij hem naar het Sociaal Loket. Zij kunnen ondersteuning bieden en antwoord geven op zijn vragen. De man dankt de ombudsman voor de informatie en vraagt of de ombudsman het proces zou willen volgen. De ombudsman laat weten dat hij een tweedelijns klachtbehandelaar is. Dat betekent dat de gemeente eerst de kans moet krijgen om de klacht zelf te behandelen. De ombudsman raadt de man aan om eerst de reguliere procedure te doorlopen. Mocht dat niet behoorlijk verlopen, kan de man daar een klacht over indienen bij de gemeente. De gemeente moet de klacht dan in behandeling nemen en hier op reageren. Als hij het niet eens is met de afhandeling door de gemeente kan hij altijd weer contact opnemen met de ombudsman.