Rapporten en zaakverslagen
Klachten over huurwoning en woonduur
06-06-2019
Mevrouw Q. komt naar het spreekuur van de ombudsman en meldt daar zeer ontevreden te zijn over haar verhuurder, de woning die zij bewoont en over het feit dat zij haar woonduur kwijt is geraakt doordat zij deze woning heeft geaccepteerd. Ze vertelt tevens een jaar geleden bij WOON te zijn geweest, maar ondanks hun belofte niets meer van ze te hebben vernomen. Met WOON ((steunpunt voor huurders) heeft zij gesproken over de gebreken in haar woning en een mogelijke stap naar de huurcommissie. Met een advocaat heeft zij gesproken over het verlies van haar woonduur, dat niet overeenkomt met wat in de Woonkrant stond vermeld. Het wordt de ombudsman niet duidelijk of de advocaat dacht wel of niet iets voor haar te kunnen doen. Daarom adviseert hij haar alsnog contact op te nemen met haar advocaat en met hem de mogelijkheden te bespreken. Ook heeft de ombudsman haar geadviseerd opnieuw met WOON te overleggen over wat zij voor haar kunnen doen en wat er specifiek van haarzelf verwacht wordt. Of het zinvol is om met behulp van de advocaat het verlies van woonduur aan te vechten, kan de ombudsman niet beoordelen, maar adviseert de ombudsman opnieuw met hem te bespreken. Als de advocaat of WOON denkt dat er een rol is weggelegd voor de ombudsman mag mevrouw Q. ze vragen contact met hem op te nemen.