Rapporten en zaakverslagen
De aanvraag kwijtschelding gemeentelijke belastingen
14-06-2019
Een man uit Amsterdam meldt zich bij de ombudsman met een klacht inzake kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2018. Begin april 2018 heeft de man kwijtschelding aangevraagd en hij heeft hiervan op 16 april 2018 een bevestiging ontvangen. Na 8 maanden wordt de man gevraagd om extra gegevens aan te leveren. Op de brief stond een lijst met wat de man opnieuw moest opsturen, zoals afschriften van bankrekeningen en zorgkosten. De man geeft aan dat hij dit de eerste keer al correct heeft gedaan. Een medewerker heeft aan de telefoon bevestigd dat alle gegevens goed zijn ontvangen en dat er niks ontbrak. Ook geeft de man aan dat er meerdere mensen, die in dezelfde flat wonen, deze brief hebben ontvangen, terwijl iedereen een complete aanvraag heeft ingediend. Op de klacht die is ingediend bij de gemeente heeft de man geen reactie ontvangen. De ombudsman legt het probleem voor aan de gemeente waarna de gemeente het verzoek met voorrang oppakt. Het blijkt namelijk dat alle nodige gegevens inderdaad zijn meegestuurd bij de aanvraag en dat de behandelaar heeft verzuimd deze gegevens te raadplegen alvorens om aanvullende informatie is gevraagd. Binnen 14 dagen ontvangt de man per post een uitspraakbrief waarin het verzoek voor kwijtschelding geheel wordt toegewezen. De man is tevreden met de snelle afhandeling van zijn klacht waardoor de ombudsman voor nu geen aanleiding ziet om nader onderzoek te verrichten.