Rapporten en zaakverslagen
Belastingaanslagen ontgaan burger van Almere
30-08-2019
Een vrouw krijgt van de deurwaarder een bevel tot betaling en een aankondiging beslaglegging. Zij is zich nergens van bewust en zoekt uit om welke vordering het gaat. Ze komt erachter dat dit een vordering van Belastingen Almere betreft. De aanslag is naar de berichtenbox van "mijn overheid" gestuurd. Zij is vorig jaar naar Almere verhuisd. De gemeente Almere verstuurt alle aanslagen naar de berichtenbox. De vrouw was hiervan niet op de hoogte. Ze betaalt de aanmaning inclusief alle extra kosten. Twee dagen na de betaling ziet zij dat er weer een bedrag openstaat. Dit blijkt rente te zijn. Zij neemt hierover contact op met de gemeente en het bedrag wordt verwijderd. Maar nu staat er weer een bedrag van €8,00 open. Volgens de gemeente is dat door haar zelf geactiveerd. Zij geeft bij de gemeente aan het hier niet mee eens te zijn, maar de gemeente zegt dat het haar eigen schuld is. Het beleid van de ombudsman is klachten pas in behandeling te nemen nadat de gemeente van de klacht op de hoogte is en daarop heeft kunnen reageren. De ombudsman biedt aan de klacht door te sturen. Hierop wordt niets meer vernomen. De ombudsman sluit het dossier.