Rapporten en zaakverslagen
Ombudsman regelt hulp voor man zonder adres en inkomen
11-09-2019
Jan de Boer belt de ombudsman, hij is de wanhoop nabij. Hij is sinds een aantal maanden thuisloos en verblijft tot vandaag in een vakantiehuisje buiten Amsterdam. Hij kan zich daar niet inschrijven. Omdat het hem niet gelukt is een baan te vinden en/of een uitkering te krijgen, kan hij de huur van het huisje niet meer opbrengen en moet hij er weg. Hij kan gelukkig bij zijn broer in Amsterdam verblijven maar kan zich daar ook niet inschrijven. Zijn zusje is bereid hem een briefadres te verschaffen maar het lukt niet om dat geregeld te krijgen. Gisteren is hij naar de gemeente geweest om een uitkering aan te vragen, maar hij kwam daar niet verder dan een onvriendelijke medewerker die hem niet verder kon of wilde helpen. De ombudsman organiseert een gesprek met de man en een medewerker van het Maatwerk Ontwikkelteam van de gemeente. De situatie van Jan moet gestabiliseerd worden zodat hij verder kan. Dat betekent een inkomen en een briefadres. De gemeente zegt toe dit te zullen oppakken en samen met Jan op zoek te zullen gaan naar de mogelijkheden en de oplossingen. Er worden al tijdens het gesprek concrete afspraken gemaakt dus de ombudsman kan het dossier sluiten.