Rapporten en zaakverslagen
Parkeerboetes door kentekenvervalsing
03-10-2019
Eind mei ontvangt een familie uit Woerden een verkeersboete terwijl ze op de genoemde datum niet eens in de buurt van Amsterdam zijn geweest. De vrouw neemt direct contact op met de gemeente. Terwijl de familie bezig is om bezwaar te maken, komen er alweer nieuwe boetes binnen. Ze vertrouwen de situatie niet en melden zich bij het politiebureau om aangifte te doen. Dan blijkt dat er sprake is van kentekenvervalsing. De familie houdt contact met de gemeente Amsterdam maar de boetes blijven binnenstromen. Half juli staat de teller al op 20 (!) boetes. De familie dient hierover een klacht in bij de gemeente. Uiteindelijk wordt op 23 juli door de politie het voertuig met de valse kentekenplaten aangetroffen. Deze worden diezelfde dag nog in beslag genomen. Het blijkt te gaan om een auto van een heel andere kleur en type dan de familie bezit. Een paar dagen later volgt er een excuusbrief van de gemeente Amsterdam. De familie is niet te spreken over de gang van zaken. Zij vragen zich af hoe kan het dat er uiteindelijk 27 boetes in een zeer kort tijdbestek zijn verstuurd, zonder dat men zich is gaan afvragen wat hier speelt. Uiteindelijk heeft de politie het opgelost. De familie vraagt de ombudsman om de zaak te onderzoeken. De ombudsman vraagt aan de dienst Parkeren hoe dit zo heeft kunnen lopen. Parkeren erkent dat dit een bijzonder ernstig probleem is, waar zowel Parkeren, EPS als Belastingen hard mee aan het werk zijn om hier een sluitend proces voor op te stellen. Er wordt contact opgenomen met de verzoekers en er wordt hen een grote bos bloemen aangeboden. De verzoekers zijn dankbaar voor de bloemen, maar nog meer dat hun klacht (mede) aanleiding is om de processen nog eens goed met de diverse betrokken partijen bij handhaving, af te stemmen om zodoende in een eerder stadium te kunnen signaleren dat er ergens iets fout gaat. Natuurlijk met als doel om dergelijke situaties te voorkomen. Verder zal deze zaak nogmaals worden besproken tijdens het najaarsoverleg tussen de ombudsman en de dienst Parkeren. Het dossier wordt gesloten.