Rapporten en zaakverslagen
Parkeerboete bij de dierenkliniek
03-10-2019
In mei 2018 komt een stel in grote paniek aan aan bij de spoedkliniek voor dieren in Amsterdam; hun hond heeft een maagbloeding. Met de hevig uit haar bek bloedende hond rent de vrouw naar binnen. Even daarvoor waren zij bij de dierenarts in Leusden die hen doorverwees naar de dierenkliniek in Amsterdam. Ondanks de stress checkt de man nog zijn telefoon en probeert zijn Parkmobile in te schakelen. Deze wordt echter niet meer geactiveerd, het is namelijk twee minuten voordat het vrij parkeren ingaat. Gestresst rent ook hij de dierenkliniek binnen. Helaas loopt het voor de hond niet goed af, zij overlijdt de volgende dag. Een paar weken later komt het stel voor een onaangename verrassing te staan; voor de twee minuten (€0,10) die zij niet betaald hebben is een naheffing binnengekomen. De boete bedraagt €49,10. De vrouw belt direct op met de afdeling Parkeren en dient vervolgens met telefonische hulp van de ambtenaar via de website een bezwaar. Ook voegt ze een overlijdensakte van de hond en de rekening van de dierenkliniek (€1000) toe. Ze hoort een lange tijd niets. Eind oktober 2018 komt er een herinnering van de bekeuring binnen. De vrouw neemt opnieuw contact op. Er wordt haar verteld dat er waarschijnlijk sprake is van een misverstand. De ambtenaar aan de telefoon belooft een en ander uitzoeken. De vrouw hoort wederom lange tijd niets, tot er eind juli een dwangbevel op de deurmat ligt. De boete is inmiddels opgelopen tot €98,10. Het stel heeft geen vertrouwen meer in de toezeggingen van de gemeente Amsterdam om de zaak uit te zoeken en schakelt daarom de ombudsman in voor hulp. De ombudsman neemt contact op met de dienst Parkeren. De dienst vraagt Egis Parking Service (EPS) contact op te nemen met de vrouw. De dienst is van mening dat er inderdaad sprake is van een schrijnende situatie en besluit dan ook om de naheffing te vernietigen als de vrouw een duplicaat nota en overlijdensakte van hond stuurt. De vrouw is hier erg blij en opgelucht over. De ombudsman sluit de zaak.