Rapporten en zaakverslagen
De uitbetaling van een PGB
09-10-2019
Een vrouw belt de ombudsman omdat ze een probleem heeft met uitbetaling van haar PGB (persoonsgebonden budget). Begin augustus is er aan haar met terugwerkende kracht een PGB toegekend. Volgens de vrouw kan ze dit halverwege september nog steeds niet uitbetalen omdat de gemeente verzuimd heeft de zorgcontracten en de beschikking met budgetten door te sturen naar de SVB. De SVB heeft vaste betaaldata en het ziet er naar uit dat ze nu net als de maanden daarvoor, ondanks de beschikking met terugwerkende kracht, de maand september weer niet voor de geleverde zorg kan betalen. De ombudsman informeert bij de gemeente. Zij laat weten dat er bij de gemeente één medewerker is die de budgetten klaar kan zetten voor de SVB. Deze medewerker is ziek geworden en toen is er intern veel onduidelijkheid geweest. Hierdoor heeft het lang geduurd. De gemeente laat weten meteen in gesprek te gaan over mogelijkheden om dit anders te organiseren ten einde deze kwetsbaarheid op te lossen. Daarnaast zal de gemeente aan de SVB vragen om voor deze mevrouw af te wijken van de vaste betaaldatum, opdat zij toch nog deze maand met terugwerkende kracht aanspraak kan maken op haar PGB. De ombudsman dankt de gemeente voor het snelle handelen en sluit het dossier.