Rapporten en zaakverslagen
Uitstof van fijnstof door restaurant
24-10-2019
Een Amsterdammer man heeft meermalen geklaagd bij zijn gemeente over de enorme hoeveelheden fijnstof die een restaurant de lucht in blaast. Echter, op de klacht wordt niet adequaat gereageerd volgens de man. Afgezien dat er structurele fouten worden gemaakt in het doorzenden van de klacht, zo stuurt de ene dienst wel de tekst door, maar niet de bijbehorende foto’s, weer een andere dienst stuurt wel de foto’s door, maar niet de volledige klachtomschrijving, waardoor de klacht anders wordt geïnterpreteerd dan bedoeld. Gevolg hiervan is dat de klacht bij een verkeerde dienst terecht komt en er een teleurstellende reactie komt. Wanneer de volgende reactie binnenkomt van Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte van stadsdeel Zuid: "Ik kan hier niet op handhaven, omdat ik zelf geen reukoverlast heb geconstateerd", is de maat vol voor de man. Immers, het gaat hier niet om simpele reukoverlast, het gaat hier om een gezondheidsaspect. De man vraagt zich af waarom de gemeente niet in staat of bereid is om naar het gezondheidsaspect te kijken en daarop te handhaven? Hij richt zich daarom tot de ombudsman voor bemiddeling. Omdat de eerstelijns klachtafhandeling nog niet volledig doorlopen is verzoekt de ombudsman het stadsdeel dan ook om de klacht verder op te pakken.