Rapporten en zaakverslagen
Beperking abonnement aquasportlessen in zwembad
31-10-2019
en oudere dame volgt al sinds jaren aquasportles in het De Mirandabad, met een vaste groep deelneemsters. Ze gebruikt hiervoor een kaart van tien lessen. De geldigheidsduur van de kaart was altijd een jaar. Zonder aankondiging wordt het lesgeld verhoogd en de geldigheidsduur van de kaart teruggebracht tot dertien weken. Dit betekent dat men om optimaal gebruik van de kaart te maken slechts drie lessen in drie maanden kan missen. Omdat de klacht van de vrouw nog niet bekend is bij de gemeente stuurt de ombudsman deze door aan de afdeling Sport en Bos van de gemeente met het verzoek te reageren op haar klacht. De gemeente laat enige tijd later weten dat de beperkte geldigheidsduur van de kaart al eerder in andere zwembaden is ingevoerd. Nu dit ook in het De Mirandabad is gebeurd is deze regel voor alle baden gelijkgetrokken. Wanneer men iedere week de les bezoekt is het (ondanks de prijsverhoging) altijd nog voordeliger om een 10-lessenkaart te kopen dan losse kaartjes. De beperkte geldigheid van de kaart werd ingevoerd om de bezoekers te stimuleren zoveel mogelijk met de wekelijkse aquasportlessen mee te doen. In deze lessen zit namelijk een opbouw die -om het meeste effect te sorteren- zoveel mogelijk moet worden gevolgd. Ook is gebleken dat de lessen bij een langere geldigheidsduur van de kaart zeer afwissend werden bezocht. Als gevolg daarvan stond de instructeur op sommige dagen slechts voor een paar personen les te geven. Na doorvoering van de 13-wekenregel bleken de lessen in andere zwembaden weer beter bezocht te worden. Wanneer het niet mogelijk is om de lessen zo regelmatig te bezoeken kan men er beter voor kiezen om losse kaartjes te kopen. Ook hoeven de lessen niet op een vast tijdstip gevolgd te worden. Wanneer iemand een dag niet in staat is om mee te doen dan mag hij de les op een ander tijdstip in de week volgen. De ombudsman kan zich vinden in de uitleg van de gemeente en sluit de zaak.