Rapporten en zaakverslagen
De verstrekking van afschriften van vergunningen
01-11-2019
Een man is voorzitter van een wijkoverlegorgaan. Hij volgt alle voorgenomen verbouwingen en bouwprojecten in de wijk. In dat kader stelt hij zich graag op de hoogte van vergunningsaanvragen en verleende vergunningen. Tot 2018 verstrekt de gemeente Zaanstad hem probleemloos en kosteloos (digitale) afschriften van vergunningsaanvragen en van verleende vergunningen. In 2018 verandert dat. Vanaf dat moment mag de man aanvragen wel inzien en een foto van het scherm nemen maar krijgt hij geen afschriften mee. Wanneer de man dit aankaart, wordt Juridische Zaken om raad gevraagd. In reactie daarop neemt de gemeente telefonisch contact met de man op en biedt hem excuses aan. In een e-mail verklaart de gemeente dat de verstrekking van een afschrift geen probleem zou moeten zijn. In september 2018 vraagt de man om een afschrift van een gepubliceerde omgevingsvergunning van twee adressen en van een aanvraagformulier van een derde adres. Hij vraagt de afschriften naar hem te e-mailen of op te sturen. De gemeente geeft aan dit verzoek geen gehoor en het afdelingshoofd Vergunningen wijst hem op de volgende werkwijze: - De gemeente publiceert a) de aanvragen omgevingsvergunning; b) de aanvragen die ter inzage liggen; en c) de aanvragen waarop is beslist; - Belangstellenden kunnen bepalen welke aanvragen zij willen inzien op het stadhuis; - Belangstellenden kunnen via de website van de gemeente een datum en tijdsblok kiezen voor inzage op het stadhuis; - De gemeente verstrekt geen afschriften van lopende aanvragen. Dit om te voorkomen dat er stukken in omloop komen die niet in overeenstemming zijn met de uiteindelijke vergunning; - Tegen betaling verstrekt de gemeente afschriften van vergunningen. De man kan zich in deze formalistische opstelling niet vinden. Tot 2018 verstrekte de gemeente hem immers zonder omhaal kosteloos afschriften. Om onduidelijke redenen is de werkwijze veranderd. De man wendt zich tot de ombudsman die een onderzoek instelt. Desgevraagd licht de gemeente uitgebreid toe welke gegevens ter inzage liggen en welke gegevens en onder welke omstandigheden verstrekt kunnen worden. De gemeente is daarbij gehouden conform de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te handelen. Aangezien de ombudsman geen vermoeden van onbehoorlijk handelen heeft, sluit hij het dossier.